Nasze jednostki aktywnie angażują się w rozwijanie relacji z sektorem gospodarczym, mając na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej w środowisku biznesowym. W niniejszym zestawieniu przedstawione zostały główne kierunki proponowanej współpracy. Jednakże, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje o naszych inicjatywach i partnerstwach, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia stron internetowych poszczególnych jednostek naszego wydziału. Tam znajdziesz bogate źródło wiedzy na temat naszych działań i możliwości współpracy.
Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1
Oferta współpracy Katedry Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych L-1 z przemysłem obejmuje prace naukowo-badawcze i inżynierskie (m. in. współpracę na etapie projektowania obiektów), jak również opinie i ekspertyzy naukowo-techniczne w zakresie konstrukcji żelbetowych, murowych oraz sprężonych.
Nasza oferta współpracy z gospodarką dotyczy w szczególności:
- kompleksowej diagnostyki konstrukcji żelbetowych, murowych i sprężonych;
- prac weryfikacyjnych i konsultacji projektów konstrukcyjnych;
- oceny trwałości konstrukcji żelbetowych i sprężonych, tj. korozja betonu i stali, przewidywanie okresu użytkowania konstrukcji; – oceny bezpieczeństwa konstrukcji nośnej obiektów budowlanych i inżynierskich, w tym obiektów zabytkowych, z uwzględnieniem wpływów środowiskowych i oddziaływań chemo-mechanicznych;
- oceny nośności i trwałości przemysłowych obiektów powłokowych, w tym chłodni kominowych i zbiorników na ciecze;
- prac z zakresu prefabrykowanych konstrukcji sprężonych i ich rozwiązań technologiczno-materiałowych;
- projektowania nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych;
- symulacji numerycznych zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych, w tym analizowanie zagadnień wielopolowych;
- prac w zakresie analizy zarysowania żelbetowych konstrukcji średnio-masywnych i masywnych;
- oceny właściwości mechanicznych betonu, stali zbrojeniowej pasywnej oraz do konstrukcji sprężonych;
- oceny zjawisk reologicznych (skurcz betonu, pełzanie betonu, relaksacja stali sprężającej) w konstrukcjach sprężonych – skutki, analiza teoretyczna;- opinii / projektowania / badań strefy zakotwień kabli sprężających (kształtowanie, uszkodzenia, zbrojenie);
- weryfikacji właściwości użytkowych prętów zbrojeniowych w zakresie przyczepności stali do betonu za pomocą próby pull-out;
- badań doświadczalnych elementów i konstrukcji przy obciążeniu statycznym, dynamicznym i cyklicznym;
- weryfikacje i konsultacje projektów budowlanych i wykonawczych oraz sporządzanie opinii technicznych i ekspertyz w zakresie wyposażenia obiektów budowlanych w systemy monitorowania bezpieczeństwa konstrukcji,
- oceny stanu technicznego budowli;
- ekspertyz i opinii technicznych dotyczących oceny stanu zachowania (przyczyn uszkodzeń) w budynkach mieszkalnych, użyteczności publicznej;
- oceny przyczyn zarysowania konstrukcji żelbetowych zaistniałych na etapie wykonywania konstrukcji;
- ekspertyz/opinii technicznych dotyczących przyczyn uszkodzeń (stanu zachowania) posadzek przemysłowych, wylewek podłogowych, nawierzchni z betonu, np.: placów parkingowych, nawierzchni lotniskowych;
- ekspertyz/opinii technicznych w zakresie uszkodzeń tynków;
- ekspertyz i oceny stanów awaryjnych;
- identyfikacji właściwości mechanicznych murów w budynkach istniejących w tym obiektach o charakterze zabytkowym;
- wykonywania projektów napraw i wzmocnienia konstrukcji żelbetowych i murowych.
Katedra Inżynierii Materiałów Budowlanych L-2
Oferta współpracy Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych (L-2) z przemysłem obejmuje prace naukowo-badawcze i inżynierskie, opinie i ekspertyzy naukowo-techniczne w zakresie:
- laboratoryjnych badań i oceny konwencjonalnych (normowych) i niekonwencjonalnych właściwości materiałów i wyrobów budowlanych; dotyczy to między innymi drobnowymiarowych wyrobów betonowych, ceramicznych, bitumicznych, a także spoiw mineralnych;
- badań diagnostycznych (laboratoryjnych i in-situ) materiałów w istniejących obiektach, w tym badań niszczących, częściowo niszczących i nieniszczących (UPV, Pull-off, młotek Schmidta, Impact-echo);
- oceny agresywności środowiska oraz przyczyn i stopnia destrukcji materiałów w istniejących obiektach, w tym po-pożarowa diagnostyka stanu betonu oraz badania ogniowe elementów betonowych.
Katedra specjalizuje się w pracach B+R, zwłaszcza z zakresu specjalistycznych badań dotyczących:
- oceny zdolności transportowych betonu dla cieczy, gazów i jonów chlorkowych metodami laboratoryjnymi (przepuszczalność dla wody wg PN-EN 12390-8, przepuszczalność dla azotu metodą Cembureau, przepuszczalność dla jonów chlorkowych wg. NT BUILD 443) i in situ (przepuszczalność dla wody metodą GWT -Germann Water permeation Test, przepuszczalność dla powietrza metodą Torrenta),
- określania porowatości i rozkładu porów w materiałach mineralnych metodami MIP i BET,
- oceny mrozoodporności metodą bezpośrednią wg. PN-B-06250:1988 oraz mrozoodporności w warunkach oddziaływania soli odladzających wg. PKN-CEN/TS 12390-9:2007,
- oceny struktury porów powietrznych w stwardniałym betonie wg. PN-EN 480-11:2000,
- zachowania się betonu w warunkach pożaru, w tym określenia podatności betonu na odpryskiwanie termiczne (ang. concrete fire spalling), także w warunkach obciążenia elementu betonowego,
- oceny odporności powłok organicznych i malarskich w warunkach przyspieszonego starzenia,
- oceny odporności materiałów mineralnych na korozję biologiczną.
Zdobyte doświadczenia zespołu w realizacji prac B+R pozwalają na prowadzenie szerokiej współpracy w zakresie opracowania nowych materiałów budowlanych i rozwiązań technologiczno-materiałowych dla budownictwa, w tym również rozwiązań materiałowych stosowanych w geotechnice. Zespół specjalizuje się także w projektowaniu składu betonów zwykłych i lekkich wysokiej wytrzymałości, betonów samo-zagęszczalnych i specjalnego przeznaczenia, w tym kompozytów cementowych o ultra-wysokiej wytrzymałości. Katedra rozwija technologie spoiw o obniżonym śladzie węglowym (geopolimery i spoiwa mineralne z niskim udziałem klinkieru portlandzkiego).
Innowacyjne pomysły i rozwiązania z zakresu inżynierii materiałów budowlanych opracowane przez pracowników Katedry są przedmiotem zgłoszeń patentowych i uzyskanych patentów, których w ostatnim 5-leciu powstało sześć. Trzy rozwiązania z zakresu technologii ścian fibrogruntobetonowych są aktualnie wdrażane przez przemysł.
Katedra prowadzi już od wielu lat ożywioną współpracę z otoczeniem przemysłowym. Współpraca ta dotyczy przede wszystkim realizacji projektów B+R oraz ocen technicznych materiałów i wyrobów budowlanych.
Katedra Konstrukcji Mostowych, Metalowych i Drewnianych L-3
Obszarem aktywności zawodowej pracowników Katedry w odniesieniu do wszelkiego typu konstrukcji metalowych i drewnianych jest wykonywanie projektów, ekspertyz oraz opinii i orzeczeń naukowo – technicznych, w tym w szczególności w zakresie:
- weryfikacji istniejących projektów,
- diagnozowania w stanach przedawaryjnych i awaryjnych,
- oceny niezawodności oraz prognozowanej trwałości po wieloletnim okresie użytkowania,
- oceny bezpieczeństwa pożarowego przy różnych scenariuszach symulowanej ekspozycji ogniowej.
W ramach działań eksperckich związanych z budowlami komunikacyjnymi, takimi jak: - obiekty mostowe – w tym mosty, przepusty, wiadukty, estakady, kładki dla pieszych,
- obiekty podziemne – w tym tunele drogowe i kolejowe, garaże i parkingi, przejścia dla pieszych,
- obiekty inżynierskie i przemysłowe – w tym ściany oporowe, mosty i estakady technologiczne,
podejmowane są działania w zakresie: - diagnostyki konstrukcji,
- analiz statycznych i dynamicznych,
- opracowywania i weryfikacji projektów koncepcyjnych i wykonawczych (dotyczących napraw, wzmocnień, remontów, modernizacji itp.),
- badań laboratoryjnych materiałów i elementów konstrukcyjnych,
- badań odbiorczych obiektów (w tym obciążeń próbnych),
- pełnienia nadzorów naukowych i autorskich nad realizacją inwestycji,
- przeglądów okresowych i specjalnych,
- oceny stanu technicznego obiektu (dotyczącej stanu aktualnego, prognozowanej żywotności oraz specyfikacji warunków jego dalszego użytkowania),
- analizy i oceny obiektów w stanach awaryjnych.
Katedra Budownictwa Ogólnego i Fizyki Budowli L-4
Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-5
Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu może współpracować:
- z instytucjami centralnymi przy opracowywaniu wytycznych, metod obliczeniowych, instrukcji i zaleceń projektowych oraz eksploatacyjnych w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej;
- z wyższymi uczelniami przy badaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań,
- z administracją lokalną przy wykonywaniu analiz i opracowywaniu programów poprawy sprawności sieci drogowej i kolejowej,
- z lokalnymi zarządcami i biurami projektów przy wykonywaniu badań empirycznych, ekspertyz i projektowaniu nowych lub modernizowanych elementów infrastruktury drogowej i kolejowej, a także w zakresie zarządzania ruchem.
Oferta obejmuje również szkolenia pracowników administracji oraz kadry inżynierskiej w formie kursów lub studiów podyplomowych.
Profil oferowanych prac i usług obejmuje swoim zakresem działalność naukowo-badawczą Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, a w szczególności:
- analizy ogólne i szczegółowe bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- badania empiryczne charakterystyk ruchu drogowego,
- rozwój modeli ruchu z ich zastosowaniem do ocen sprawności, kosztów i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- ekspertyzy naukowe funkcjonowania rozwiązań drogowych wraz z koncepcjami ich usprawnień,
- projektowanie koncepcyjne dróg, skrzyżowań i węzłów drogowych wraz z organizacją ruchu,
- oceny wpływu dróg i ruchu na środowisko, głównie uciążliwości hałasu drogowego
- projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych oraz projektowanie i optymalizacja składów mieszanek mineralno-asfaltowych,
- zastosowania geosyntetyków w budowlach drogowych i kolejowych,
- studia wykonalności przedsięwzięć związanych z budową i modernizacją dróg szynowych, w tym także kolei górskich i przemysłowych,
- badania stanu toru i diagnostyka wszystkich typów konstrukcji dróg szynowych,
- opracowania technologii budowy i eksploatacji dróg szynowych,
- konsultacje przy projektowaniu budowie i modernizacji dróg szynowych, również z uwzględnieniem problemów ekonomicznych,
- szkolenia kadr inżynierskich obejmujące: inżynierię ruchu drogowego i kolejowego, projektowanie dróg i skrzyżowań, wdrażanie nowych technologii w budowie nawierzchni drogowych, audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, inspekcje dróg.
Dodatkowo Instytut może zaoferować badania i kursy w posiadanych laboratoriach:
Laboratorium inżynierii ruchu drogowego wyposażone w aparaturę do: pomiarów ruchu z wykorzystaniem automatycznej detekcji; pomiarów ruchu z wykorzystaniem techniki wideo; pomiarów prędkości pojazdów; komputerowej analizy konfliktów w ruchu drogowym; pomiaru hałasu;
Laboratorium badawcze materiałów i nawierzchni drogowych, wyposażone w aparaturę do: badania materiałów kamiennych, kruszyw i lepiszczy; projektowanie składu mieszanek mineralno-asfaltowych; projektowania stabilizacji podłoża gruntowego, chudych betonów cementowych i popiołowych; pomiaru szorstkości nawierzchni drogowych i parametrów odbicia światła od nawierzchni i oznakowania poziomego; badań termo-mechanicznych materiałów i konstrukcji budowlanych;
Laboratorium inżynierii ruchu kolejowego wyposażone w wielostanowiskowy symulator ISDR umożliwiający szkolenie w zakresie prowadzenia ruchu pociągów i wykonywania manewrów oraz obsługi wybranych rodzajów stacyjnych i liniowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Dydaktyczne laboratorium komputerowe umożliwiające prowadzenie kursów komputerowych, dysponujące oprogramowaniem do:
- przetwarzania danych i analiz statystyczno-graficznych,
- inżynierii ruchu
- projektowania geometrycznego dróg,
- projektowania konstrukcji nawierzchni.
Katedra Systemów Transportowych L-6
Katedra Systemów Transportowych posiada bardzo szeroką ofertę współpracy w ramach działań badawczo – wdrożeniowych. Mamy na swoim koncie kilkadziesiąt zrealizowanych prac badawczych, planistycznych i projektowych w obszarze szeroko rozumianego planowania układów komunikacyjnych.
Nasz zespół tworzą nieprzeciętni ludzie, którzy w swoich własnych badaniach naukowych podejmują aktualne tematy badawcze, które następnie są podstawą do działań wdrożeniowych. Takie podejście sprawia, że nasze opracowania są zawsze „na czasie”. Nasz zespół to perfekcyjne połączenie doświadczenia z młodością.
Nasza oferta obejmuje wykonywanie opracowań takich jak:
- polityki transportowe dla miast i regionów oraz plany zrównoważonej mobilności miejskiej wraz z systemami logistyki miejskiej
- studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie problematyki transportowej
- miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (MPZP) w zakresie problematyki transportowej
- samodzielne studia komunikacyjne dla celów planistycznych w skali miast i regionów
- kompleksowe pomiary i ocena jakości funkcjonowania komunikacji zbiorowej
- kompleksowe badania ruchu (KBR) zarówno w skali poszczególnych miast jak i regionów
- prognozy ruchu drogowego w skali miast i regionów
- analizy efektywności ekonomicznej i funkcjonalnej rozwiązań transportowych
- opinie i ekspertyzy dotyczące wykonanych prac z zakresu układów transportowych i logistycznych
- plany mobilności dla instytucji lub centrów biurowych oraz stref przemysłowych
- optymalizacja istniejących i opracowanie nowych algorytmów dla potrzeb wewnętrznych łańcuchów logistycznych przedsiębiorstw
- projektowanie, analiza i zachowanie się systemów logistycznych w zmiennych warunkach zewnętrznych
- systemy dystrybucji towarów w przedsiębiorstwach oraz na obszarach miejskich
- integracja ogniw łańcuchów dostaw towarów w skali przedsiębiorstw
W pracach badawczych wykorzystujemy najnowsze wersje programów komputerowych VISUM, VISSIM, AIMSUN, Statgraphics, Mathematica, AutoCAD i innych.
Katedra może współpracować:
- z wyższymi uczelniami przy badaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań z zakresu transportu i logistyki,
- z jednostkami samorządu terytorialnego różnych szczebli przy wykonywaniu analiz i opracowywaniu programów poprawy obsługi transportowej na wybranym obszarze,
- z lokalnymi zarządcami i biurami projektów przy wykonywaniu badań empirycznych, ekspertyz i projektowaniu nowych lub modernizacji istniejących systemów i rozwiązań transportowych oraz logistycznych,
- z firmami w zakresie optymalizacji systemów transportowych i logistycznych.
Katedra Zarządzania w Budownictwie L-7
Oferta współpracy Katedry z gospodarką:
- projekty organizacji przedsięwzięć budowlanych,
- badania marketingowe rynku usług budowlanych i rynku materiałów budowlanych,
- opracowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa budowlanego,
- ocena opłacalności robót remontowych,
- doradztwo w zakresie poszukiwania i selekcji kontraktów budowlanych,
- programy wspomagające przygotowanie ofert przetargowych na wykonawstwo robót budowlanych (program SP – strategia przetargowa),
- wycena majątku trwałego,
- ekspertyzy techniczne i sądowe,
- szkolenie kadry menedżerskiej dla przedsiębiorstw budowlanych,
- szkolenie w zakresie użytkowania programów komputerowych o profilu organizacji i zarządzania oraz kosztorysowania,
- szkolenie w zakresie zarządzania nieruchomościami,
- użytkowanie komputerowych systemów w zakresie organizacji procesu inwestycyjnego.
Katedra Mechaniki Budowli i Materiałów L-8
Oferta współpracy Katedry L-8 z gospodarką
W Katedrze wykonywane są prace z zakresu inżynierii parasejsmicznej:
- pomiary drgań gruntu i obiektów budowlanych, w tym także opracowanie i wykonanie systemów monitoringu drgań,
- prognozy wpływów dynamicznych (w szczególności parasejsmicznych) na obiekty budowlane,
- oceny oddziaływania drgań na środowisko (szkodliwości drgań dla budynków i urządzeń w budynkach oraz wpływu drgań na ludzi w budynkach),
- ochrona przed drganiami obiektów budowlanych oraz ludzi w budynkach – m.in. projektowanie wibroizolacji w budynkach i w źródle drgań (np. w nawierzchniach kolejowych i tramwajowych) oraz przegród wibroizolacyjnych w gruncie.
Prace te dotyczą wszelkich rodzajów drgań mechanicznych, a w szczególności:
- drgań komunikacyjnych wywołanych przejazdami pojazdów samochodowych, pociągów, tramwajów, metra itp.
- drgań wywołanych wbijaniem pali fundamentowych i ścianek szczelnych w sąsiedztwie budynków oraz innymi robotami budowlanymi (prace wyburzeniowe, praca wibracyjnych walców drogowych itp.),
- drgań pochodzących od wszelkiego rodzaju wybuchów, eksploatacji górniczej w kamieniołomach, kopalniach (również wstrząsy górnicze) itp.
- drgań spowodowanych pracą urządzeń mechanicznych znajdujących się wewnątrz budynków (np. wentylatorów, sit wibracyjnych itp.) lub w ich sąsiedztwie (sprężarki, wibromłoty).
Katedra oferuje także:
- badania statyczne i dynamiczne mostów,
- analizy, obliczenia i badania dynamiczne fundamentów pod maszyny (w tym pod turbozespoły),
- obliczenia i badania dynamiczne budowli wieżowych, masztów z odciągami, wież wyciągowych kopalń itp.,
- diagnostykę kominów przemysłowych,
- konsultacje różnych problemów dynamicznych.
Katedra współpracuje z akredytowanym Laboratorium Badania Odkształceń i Drgań Budowli, wyposażonym w specjalistyczną aparaturę do rejestracji i analizy drgań mechanicznych oraz pomiarów odkształceń.
W Katedrze pracuje wysoko – wykwalifikowana kadra specjalistów – 8 profesorów oraz osoby posiadające pełne uprawnienia budowlane. W Katedrze opracowano m.in. polskie normy:
- PN-85/B-02170 „Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki” i jej nowelizację PN-B-02170:2016-12 oraz
- PN-88/B-02171 „Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach” i jej nowelizację PN-B-02171:2017-06.
Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów L-9
Oferta współpracy Katedry Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów z gospodarką:
W Katedrze wykonywane są prace z zakresu geologii i geotechniki inżynierskiej min.:
- ocena jakości podłoża do celów budowlanych, a w szczególności do pracy w warunkach szczególnych obejmujących trzecią kategorię geotechniczną, drgania fundamentów, a także budownictwo na terenach górniczych,
- pomiary zachowania podłoża gruntowego i obiektów budowlanych, w tym także możliwości opracowania i wykonania dedykowanych systemów monitoringu, obejmujących obserwację parametrów statycznych i dynamicznych, stosunków wodnych oraz przemieszczeń podłoża i konstrukcji.
Prace te dotyczą niestabilnych zachowań podłoża, a w szczególności:
- analizy stateczności podłoża i konstrukcji,
- zastosowania geosyntetyków w stabilizacji podłoża i konstrukcji szlaków komunikacyjnych,
- oceny pracy kolumn i pali fundamentowych oraz ścianek szczelnych i szczelinowych, zwłaszcza na terenach zagrożonych działaniem wód oraz terenach górnicznych.
Katedra oferuje również :
- badania laboratoryjne i terenowe statycznych i dynamicznych parametrów podłoża gruntowego, w tym w aparacie trójosiowego ściskania wraz z użyciem elementów bender, także z zastosowaniem sond statycznych (CPT, CPTU) i badań dynamicznych (SCPT, SCPTU), związków naprężenie-odkształcenie, modułów ściśliwości pierwotnej i wtórnej, granic Atterberga, analizy granulometrycznej materiału gruntowego,
- badanie pęcznienia gruntów, określenie zawartości części organicznych, badanie wilgotności optymalnej gruntu oraz maksymalnej gęstości objętościowej szkieletu gruntowego, a także badania agresywności wody,
- analizy, obliczenia i badania statyczne i dynamiczne fundamentów konstrukcji, w tym fundamentów pod maszyny, diagnostykę fundamentów budowli, w tym budowli przemysłowych,
weryfikacja założeń projektowych w odniesieniu do panujących warunków gruntowo-wodnych oraz konsultacje różnorodnych problemów związanych z podłożem wykonywane zgodnie z obowiązującymi normami polskimi i europejskimi.
Katedra Technologii Informatycznych w Inżynierii L-10
Katedra oferuje wiedzę o budowie modeli (opisu matematycznego zjawisk i procesów zachodzących w rzeczywistym świecie) oraz zastosowania metod obliczeniowych (w szczególności metod elementów i różnic skończonych) do analizy numerycznej. Posiada doświadczenie w budowie nowego i integracji istniejącego oprogramowania służącego do prowadzenia praktycznych symulacji złożonych procesów.
Specjalizuje się zwłaszcza w mechanice konstrukcji i materiałów, jednak zakres zainteresowań obejmuje też zjawiska wykraczające poza mechanikę i poza zagadnienia typowe. W szczególności Katedra oferuje realizację następujących prac:
• efektywna analiza liniowych i nieliniowych problemów brzegowych oraz początkowo-brzegowych nowoczesnymi metodami obliczeniowymi (z uwzględnieniem oszacowania błędu wyników obliczeń numerycznych)
• opracowanie wyników badań eksperymentalnych z uwzględnieniem przesłanek teoretycznych (praw fizyki) związanych z wykonanym pomiarem, w tym teoretyczno-numeryczne oszacowanie naprężeń resztkowych w konstrukcjach metalowych poddanych obciążeniom cyklicznie zmiennym
• numeryczne wyznaczenie rozkładów naprężenia i deformacji w materiałach z mikrostrukturą
W realizacji projektów stosowane są zarówno metody dyskretyzacji jako uniwersalne narzędzie analizy modeli, jak też metody niestandardowe, np. sieci neuronowe czy algorytmy genetyczne. Pracownicy Katedry posiadają umiejętności z szeregu dziedzin i są gotowi dzielić się tą wiedzą i doświadczeniem z innymi w ramach szkoleń z kilku szeroko stosowanych dziedzin, np.
• wybrane problemy mechaniki, teoretyczne podstawy i używanie metod dyskretyzacji (przede wszystkim metody elementów skończonych)
• komputerowo-wspomagane kreślenie i projektowanie (CAD)
• zastosowanie technologii BIM (Building Information Modeling) w budownictwie
• programowanie, sieci komputerowe, praca w systemie operacyjnym Linux
Szerokie kontakty międzynarodowe Katedry pozwalają w razie potrzeby włączać do współpracy specjalistów z całego świata.
Centrum Certyfikacji Budowlanej L-11
Laboratorium Badawcze Materiałów i Konstrukcji Budowlanych L-12
Małopolskie Laboratorium Budownictwa Energooszczednego L-13
Oferta MLBE dla gospodarki Oferta współpracy Małopolskiego Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego z gospodarką:
Oferta badawcza skierowana jest do producentów materiałów budowlanych, projektantów, deweloperów oraz inwestorów prywatnych.
Badania będą prowadzone na sprzęcie i infrastrukturze wytworzonych w ramach projektu MRPO nr MRPO.05.01.00-12-089/12
BADANIA MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
- Pomiary charakterystyk cieplnych badanych przegród budowlanych.
- Pomiary przewodności cieplnych materiałów.
- Badania współczynnika przewodzenia ciepła.
- Pomiary parametrów przepływu ciepła.
- Precyzyjne badania charakterystyk cieplnych ścian, okien i drzwi.
- Badania wybranych parametrów paneli fotowoltaicznych m. in. wydajności energetycznej modułów fotowoltaicznych, stopnia konwersji energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną w ogniwach wykonanych w różnych rodzajach technologii.
BADANIA BUDYNKÓW
- Badania szczelności powietrznej budynków metodą Blower Door.
- Pomiary termowizyjne diagnozujące izolacyjność cieplną przegród w budynku.
- Wykonywanie trójwymiarowych skanów termowizyjnych.
- Badania dotyczące odczuć komfortu termicznego w różnych warunkach użytkowania.
- Badania mikroklimatu pomieszczeń.
- Wykonywanie inwentaryzacji 3D.
- Wykonywanie pomiarów objętościowego przepływu powietrza przez dyfuzory i kratki wentylacyjne.
- Wykrywanie zapyleń pochodzących z powietrza, takich jak: kurz, pył, dym, mgłę olejową, sadzę.
- Pomiary poziomów dźwięków.
ANALIZY SYMULACYJNE BUDYNKÓW ENERGOOSZCZĘDNYCH
- Badania i modelowanie zysków ciepła od promieniowania słonecznego przez przegrody przeźroczyste do pomieszczeń.
- Badanie wpływu układów regulacji i inteligentnego sterowania na jakość klimatu wewnętrznego.
- Szacowanie kosztów eksploatacji poszczególnych systemów w kontekście przewidywanych kosztów inwestycyjnych na poszczególne technologie.
- Obliczenia kosztów energii dla budynku wykonanego w badanych technologiach z uwzględnieniem wykorzystania własnych źródeł zasilania obiektu.
- Badania wpływu poszczególnych sposobów oszczędzania energii w budynku na jego kwalifikację energetyczną.
DORADZTWO TECHNICZNE W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ, ROZWIĄZAŃ INSTALACYJNYCH ŹRÓDEŁ CIEPŁA, W TYM ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH
- Badania charakterystyk elementów nawiewnych i wywiewnych oraz innych elementów wchodzących w skład instalacji wentylacyjno klimatyzacyjnej.
- Badania wpływu różnych funkcji pomieszczeń oraz różnych systemów klimatyzacyjno-grzewczych na parametry i wskaźniki komfortu.
OPRACOWANIE INNOWACYJNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ MAJĄCYCH NA CELU WDROŻENIE ENERGOOSZCZĘDNYCH TECHNOLOGII W BUDOWNICTWIE NISKOENERGETYCZNYM
- Konsultacje projektów architektoniczno – budowlanych.
- Projektowanie budynków energooszczędnych.
- Symulacje energetyczne obiektów.
- Ekspertyzy dotyczące efektywności energetycznej budynków.
- Szkolenia z zakresu budownictwa energooszczędnego i efektywności energetycznej budynków.
Laboratorium Inżynierii Wiatrowej L-14
Laboratorium Badania Odkształceń i Drgań Budowli L-15